Pagina's

TUTORLEZEN

-->
Een tutor- begeleidingssysteem is een systeem waarbij leerlingen op een gestructureerde manier hulp geven. Een leerling van een hogere klas helpt een leerling van een lagere klas. De leerlingen van het vijfde leerjaar (=de TUTORS) helpen om de leerlingen van het derde leerjaar individueel te begeleiden bij het lezen. 
De vijfde klassers worden vanaf nu verantwoordelijk gesteld voor hun leerling. 





















Wat zijn de voordelen voor de leerlingen van het derde leerjaar?

·             De leesprestaties verbeteren: in de één-één-relatie wordt het hoogste niveau van actieve leertijd bewerkstelligd: de leerling komt voortdurend aan bod, moet niet wachten en luisteren naar een medeleerling. 
·             Door de individuele begeleiding heeft de leerling veel sneller een succeservaring, wat een positieve invloed heeft op emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld wordt positief versterkt. 
·             Ontwikkeling van de sociale en communicatievaardigheden: ze leren een persoonlijke en betrokken relatie met een ander aan te gaan. 

Wat zijn de voordelen voor de tutors (leerlingen vijfde leerjaar)? 

De communicatievaardigheden nemen toe: de leerling leert beter en duidelijker aangeven wat ze bedoelen of willen weten.
·             Positievere houding t.o.v. het lezen. Er werd vastgesteld dat ook een tutor vaker in de vrije tijd begint te lezen. 
·             Ze ontwikkelen een verantwoordelijkheidsgevoel. 
·             Hun eigen zelfbeeld wordt positief ontwikkeld. 
·             Ze leren geduld en aandacht hebben voor een ander.
·             Ze ontwikkelen hun doorzettingsvermogen.